Pedra da Mua – dinosaurusten jalanjäljillä Portugalissa

Sesimbrassa historian havina on läsnä paikkakunnan vanhalla maurilinnoituksella ja portugalilaisen kalastajakylän azulejoilla päällystetyillä kujilla, eikä Cabo Espichelin pyhäköiden varjossakaan voi välttyä kuvittelemasta paikalla vallinnutta elämää menneinä aikoina. Pedra da Muan luonnonmonumentilla homma viedään kuitenkin täysin seuraavalle levelille – siellä pääsee nimittäin aikamatkailemaan suoraan jurakaudelle.

Pedra da Muan luonnonmonumentti (Monumento Natural da Pedra da Mua) on erikoislaatuinen paikka. Ei vain siksi, että näillä rannoilla on kävellyt muinoin dinosauruksia, vaan koska niiden jättämiä jälkiä pääsee ihailemaan täysin vapaasti ja niin läheltä kuin huvittaa. Cabo Espichelin niemen kallioihin on jäänyt jälkifossiileja (englanniksi ichnofossil tai trace fossil), kun alueella aikoinaan liikkuneiden dinosaurusten jäljet ovat painautuneet matalan meren rantamutiin ja hautautuneet sedimenttiin. Vuosien saatossa jäljet ovat kivettyneet, kunnes merenpohja on noussut ylös rantakallioiksi ja jäljet ovat paljastuneet veden alta. Nykyään ne ovat kaikkien nähtävillä ilman pääsymaksua, mutta myös eroosiolle alttiina.

mua8 mua1
mua3
mua5mua2 mua6
mua4 mua7
mua9

Dinosaurusten jäljille päästäkseen täytyy kävellä kevyt lenkki, jonka pituus on suurin piirtein kilometrin suuntaansa. Reitti on hyvin opastettu dinosauruksen kuvilla varustetuilla tienviitoilla, ja mikäs näissä maisemissa on kävellessä. Jos aurinko paistaa, joulukuussakin tarkenee t-paidalla. Vehreän Atlantin rantakasvillisuuden lomassa leijailee yrttinen tuoksu, lieneekö sen aiheuttajana kukkiva rosmariini. Punertavan hiekkatien lätäköiden tuntumaan on painautunut villisikojen sorkanjälkiä. Näissä puskissa elää jäljistä päätellen paljonkin villisikoja, mutta en ole vielä onnistunut näkemään yhtäkään. Eiköhän niihin törmää viimeistään telttailemaan lähdettäessä.

Tässä postauksessa on itse asiassa kuvia kahdelta eri retkeltä Pedra da Mualle, koska totta kai kaikki Sesimbraan kyläilemään tulevat ystävät ja perheenjäsenet täytyy siellä käyttää jos vähänkään kiinnostusta on. Retket on tehty joulukuussa 2015 ja 2016, eli tasan vuoden välein olemme käyneet paikalla. Keskitalvella on siis hyvinkin mahdollista päästä nauttimaan ihanan kesäisistä ilmoista auringon lämmittäessä ihoa (tai sitten polttaessa Suomen talvesta tulleen nenänpään punaiseksi).

mua10

mua16
Tämä kuvaa hyvin sitä fiilistä, mikä minulle Portugaliin päästessä tulee.

mua11
mua20mua12
mua13 mua14

mua34
Rantatörmästä voi erottaa viistoon kulkevia dinosaurusten jälkiä.

Maisemat ovat Pedra da Mualla aivan mahtavat. Jylhä Cabo Espichel pyhättöineen näyttää pikkuruiselta, ja rantatörmien korkeutta on vaikea hahmottaa. Paljon korkeampia ne kuitenkin ovat kuin miltä näyttää. Kaukana alhaalla siintää pyöreäkivinen ranta, jota turkoosit aallot huuhtovat. Sileillä rantatörmillä on nimikin, Monumento Natural dos Lagosteiros, sillä myös niihin on painautunut jättiläisliskojen jalanjälkiä. Kallioista pystyy erottamaan joitakin viistottain kulkevia dinosaurusten jälkijonoja, jos tarkasti katsoo. Paikalla on opastaulu antamassa vihiä, mihin päin kalliota kannattaa tuijotella. Jäljet erottaa myös paljaalla silmällä, mutta kiikarit tai kameran hyvä zoomi tulevat hommassa tarpeeseen.

Näihin jälkiin perustuu myös Espichelin niemelle sijoittuva Nossa Senhora do Cabon (Our Lady of the Cape) kultti. Sitä kutsutaankin myös nimellä Nossa Senhora da Pedra da Mua. Kaksi alueen vanhaa ja viisasta miestä olivat nähneet saman unen merestä valkoisella jättiläisaasilla nousseesta Neitsyt Mariasta, joten tottahan sen unen täytyi olla. Niemelle vaelsi pyhimyskultin perässä monia pyhiinvaeltajia, ja sinne tehty majatalon ja kirkon käsittävä rakennus on aikoinaan majoittanut ja palvellut heitä. Niemeltä löytyy myös pieni valkea pyhäkkö, jonka azulejoissa kuvataan kyseistä pyhää tapahtumaa. On kiehtovaa, miten tiede on löytänyt loogisen selityksen tällekin aikoinaan kummalliselta ja jopa jumalalliselta vaikuttaneelle ilmiölle.

Jälkifossiilien tarkastelu ei kuitenkaan jää kaukaisuuteen kiikarointiin, vaan todisteita jättiläisliskoista pääsee tiirailemaan myös aivan lähietäisyydeltä. Opastaulun luota lähtee polku jyrkästi alamäkeen viistottain nousseen kivilaatan päälle, ja tuohon laattaan on painautunut useita hirmuliskojen jälkiä. Niistä osasta erottaa selvästi kolme varvasta ja käyrät kynnet. Kynnelliset jäljet kuuluvat teropodeille, jotka olivat kahdella jalalla käveleviä ja lihaa syöviä melko pienikokoisia dinosauruksia. Sauropodin alamäkeen viettävät kookkaista pyöreistä kuopista koostuvat jäljet löytyvät aivan vierestä. Nämä liskot puolestaan olivat pitkäkaulaisia, jättiläismäisiä kasvinsyöjädinosauruksia. Jäljet ovat peräisin myöhäisjurakaudelta, eli ne ovat noin 163-145 miljoonaa vuotta vanhoja.

mua19
Teropodin jälkifossiili rantakalliossa.
mua17
Tästä taas on kulkenut sauropodi.

mua18
mua22 mua21
mua23 mua24
mua26

mua25
Onni on ystävä, jonka kanssa voi vähän hullutella!
mua30
Tai perhe, jonka kanssa hengailla kallionkielekkeellä.

mua15-horz
mua31

Dinosaurusten jäljet ovat ihmeelliset. Nenän edessä olevista todisteista huolimatta on vaikea uskoa, että hirmuliskot ovat oikeasti muinoin tallanneet tassuillaan näitä samoja kallioita, jotka olivat vielä silloin merenrannan pehmeää maata. Nämä luonnollisesta ympäristöstään löytyvät jäljet ovat itselleni huomattavasti sykähdyttävämpi kokemus kuin luonnontieteellisten museoiden dinosaurusten luurangot. Mikään museon lasi ei ole erottamassa katselijaa konkreettisista todisteista noiden tarunhohtoisten liskojen olemassaolosta, vaan täällä voi leikkiä oman elämänsä paleontologia.

Jälkien lisäksi rakastan tätä paikkaa maisemiensa ansiosta. Sinisenä kimmeltävä Atlantti, oranssi maa vihreine kasveineen ja jylhät kalliot luovat sellaisen yhdistelmän, että melkein tulee tippa linssiin. Miten jossain voikaan olla niin kaunista. Kaiken kruunaa paikan hiljaisuus. Pari muuta kulkijaa voi tulla vastaan, mutta kukaan ei viivy pitkään. Ylhäällä kallion reunalla on mukavaa istuskella nauttimassa näkymistä ja auringosta – tai sitten erehtyä kiikaroimaan alhaalla Praia dos Lagosteirosin rannalla tapahtuvia alastonkuvauksia, kuten viimeisimmällä visiitillämme. Varoituksen sananen, jos ajattelit mennä naku-uinnille tuolta houkuttelevan näköiseltä rannalta: ylhäältä näkee sinne esteettä.

mua32-horz
mua27

mua28
Espichelin niemellä voi törmätä myös lammaspaimeneen ja tämän kilisevään katraaseen.

Cabo Espichel olisi loistava päiväretkikohde Lissabonista, mutta oikeasti yksi päivä ei riittäisi mihinkään. Sesimbran seutu on uskomattoman kaunista, ja siellä riittää nähtävää ja tehtävää erityisesti luonnosta, rannoista ja historiasta kiinnostuneille. Enpä malta odottaa että päästään pakkaamaan kimpsut ja kampsut ja muuttamaan pysyvästi Portugaliin. Ollaan vähän mietitty, että tämä suunnitelma toteutuisi alkusyksystä. Viimeistä kokonaista Suomi-talvea siis viedään!

Lopuksi vielä pari käytännön vinkkiä Pedra da Muan kävijälle:

  • Luonnonmonumentti sijaitsee PR2-vaellusreitin varrella ja alueelta löytyy paljon polkuja tallattavaksi.
  • Autoille on parkkipaikka tien N379 varressa hieman ennen Cabo Espichelin niemen kärkeen saapumista. Siitä eteenpäin kannattaa jatkaa kävellen.
  • Varaa aikaa vähintään tunnin verran ja varaudu vesilätäköiden reunoilla hyppimiseen.
  • Älä kävele dinosaurusten jälkien päällä tai koske niihin, jotta ne säilyvät paremmin myös tuleville sukupolville.
  • Kiikarit kannattaa pakata mukaan, jos haluaa nähdä kunnolla vastarannan jalanjäljet.
  • Turvakaiteet loistavat poissaolollaan, joten en suosittele paikkaa aivan pienten lasten kanssa koettavaksi.

Lisää luettavaa Sesimbrasta ja Cabo Espichelistä:

Sesimbran parhaat: 8+1 matkavinkkiä

Paluu Cabo Espichelille

Chã dos Navegantes on Sesimbran parhaiten varjeltu salaisuus

Seuraa Vida de Estrada -matkablogia Facebookissa, Bloglovin’issaBlogit.fi:ssä tai Blogipolussa, tai pistä Instagram-tilini seurantaan! Minut löytää sieltä nimimerkillä @johannahulda.


In English: Sesimbra is full of history, but at the Natural Monument of Pedra da Mua the whole issue is taken to the next level – here one can time travel straight to the Jurassic era. Dinosaurs have strolled along these coasts, and their footprints have been saved into the rocks that back then were soft mud of the shore. The prints were buried into the sediments and turned into rock until the sea bottom rose above the water. Now everyone can play the paleontologist of their own lives as the footprints can be freely visited. There are some track fossils to be seen on the opposite shore, and these were also behind the cult of Our Lady of the Cape that attracted pilgrims to the holy cape. Moreover, there are theropod and sauropod tracks to which one can get really close to. There is no museum glass in between, and that’s what makes this place so thrilling. The views are also just fantastic, and the reason why I love this place so much. To visit the dinosaur footprints you have to walk approx. 1 km on the well-signed dirt road from the car park that is by the road close to the cape. Please do not touch or step on top of the ichnofossils to preserve them for the future generations as well.

38 kommenttia artikkeliin ”Pedra da Mua – dinosaurusten jalanjäljillä Portugalissa

  1. Nama oli kylla huomattavan paljon komeempia dinosaurusten jalanjalkia, kuin ne mita me loydettiin Skotlannista 🙂 Ja nyt Azoreilla piipahdettuani, ymmarran kylla tuon sinunkin mielentilan Portugaliin paastessasi. Aika huikea maa se tuntuu olevan 🙂 Taallakin jo seuraava reissua janotessa.

    Liked by 1 henkilö

    1. Minkä kokoisia jälkiä pääsitte Skotlannissa tutkimaan? 🙂
      Saarilla on tavallaan niin erilaista kuin manner-Portugalissa, mutta kyllä niissä niin paljon yhdistäviäkin tekijöitä on, että varmasti tykkäisit myös mantereen puolen patikoinneista. Ja voin luvata, että tuo jano ei tosiaan hevillä sammu! 😀

      Tykkää

      1. Skotlannista löytyi tällaisia jälkiä: https://www.flickr.com/photos/altendrecksack/18156570483/in/album-72157652197930403/

        Näitä piti tosiaan vähän kaivaa tuolta levänkin alta, kun meri niitä nielee aina toisinaan. Google tosin löytää paljon komemampia otoksia 😀

        Pelkään itsekin vähän, ettei Portugali pääse minusta ihan vähällä. Saaret, eikä manner. Mutta toisaalta, huonompiakin koukuuntumisen kohteita voisi valita 😉

        Tykkää

    1. Sielläkin on todella upeat ja jylhät maisemat! Me pyöräiltiin sinne muutama vuosi sitten koko Alentejon ja Algarven pituudelta rannikkoa pitkin, ja tekisi mieli mennä uudestaan Algarveen, mutta turistisesongin ulkopuolella.

      Tykkää

  2. Portugali oli itselleni viime vuoden reissukohteista se suurin yllättäjä – positiivisella tavalla. Siitä lähtien olen halunnut palata takaisin, nämä maisemat ovat vain niin huikeita. Aurinkoa, Atlantin aaltoja, fressiä ruokaa, vaihtelevaa luontoa.. En malta odottaa, että pääsen tutkimaan tuota maata enemmän kuin sen 8 päivän verran, jonka siellä vietimme viime toukokuussa. Ei haittaisi lähteä vaikka koko kesäksi :P.

    Tykkää

    1. En ihmettele yhtään että sullekin tarttui reissultasi Portugali-kuume. Vain ihan pari kertaa olen kuullut jonkun pettyneen maahan, joten sekin kertonee jotain. Ei tosiaan haittaisi lähteä koko kesäksi, tai edes koko elämäksi ❤

      Tykkää

  3. Minun täytyy nyt sanoa, että en kyllä erota mitään dinosauruksen jälkiä. Juu kuoppia maassa, mutta mä jotenkin ajattelin, että ne olisivat olleet selkeämpiä. No vahvalla uskolla saattaisin saada kuviteltua ne tuonne kulkemaan : )

    Tykkää

  4. Tuollaiset nähtävyydet ovat juurikin mun mieleen! Niin parasta jos paikka on mielenkiintoinen mutta silti hiljainen, eikä väenpaljoudesta tarvitse ahdistua. Dinosaurukset kyllä muutenkin kiinnosta! 🙂

    Tykkää

  5. No nyt oli supermielenkiintoinen juttu! En ollut näistä kuullutkaan ja da daa, lähden Portugaliin viikon päästä! 🙂 Täällä Sesimbran seudulla käydään myös, mutta koska kyseessä on työmatka, en tiedä, päästäänkö näitä katsomaan, ehkä ei. Ihan mahtavaa kuitenkin tietää näistä. KIITOS siitä! Tsekkaan nuo muutkin Sesimbra-jutut saman tien. Ihan kultakaivoslöytöfiilis! (kiva yhdyssana!) 😀

    Tykkää

    1. Hei onpa huippua! Nyt voit ainakin ehdottaa työporukalle että lähdette tutustumaan dinojen jälkiin 🙂 Sesimbran seudulta löytyy kyllä kaikkea muutakin upeeta ja mahtavaa, joten se on melkein ihan sama mitä siellä tekee, aina on onnistunut päivä. Tai ainakin minusta, mutta olen ehkä jäävi sanomaan. 😀 Jos kaipaat vielä jotain täsmävinkkejä niin kysy pois vaan, ja ihanaa matkaa!

      Tykkää

  6. Upeat maisematkin jo antaisivat syyn käydä tuolla ja sen lisäksi tämmöinen jännä esihistoriallinen lisä. Varmasti voi tuntea luonnon voimat ja oman pienuutensa.
    Portugaliin tulee varmasti lähdettyä ennemmin tai myöhemmin, joten laitetaan korvan taakse 🙂

    Tykkää

  7. Onpas mielenkiintoinen paikka! Tästä postauksesta välityy järjettömän ihana tunnelma – tuli niin kesäinen ja hyvä mieli! Ps. Kylläpä ihminen voi tuntua pieneltä tässä maatilmassa.

    Tykkää

  8. Cool! Saa kyllä esihistorian konkretisoitua tällaiset mestat. Joo, niitä luita sun muita on kyllä museoissa tullut nähtyä, mut varmasti ihan eri päästä näkemään noita ihan ”luonnollisessa” ympäristössä. Portugal vaikuttaa muutenkin postaus toisensa jälkeen yhä kiinnostavammalta ja kiinnostavammalta. Aivan varmasti vielä haluan sinnekin tallaamaan.

    Tykkää

  9. Tämä postaus nyrjäytti mielen. Vaikka dinot ovat olleet todistetusti olemassa, niiden historia konkretisoituu vasta tämmöisissä kohteissa. Miten pieni palanen ihmisikä onkaan tässä yhtälössä!

    Tykkää

  10. Ihan mieletöntä! En tiennyt että Euroopassakin voi päästä ihmettelemään dinosaurusten jalanjälkiä. Olen käynyt katsomassa jälkiä USA:n Utahissa ja olin ihan halitoissani. Joskin myös ihmeissäni, että siellä ne vain olivat maassa ilman erityistä suojelua. Talvella ne peittyvät vielä lumeen eli mahtavat jonakin päivänä kadota ne jäljet. Kirjoitinkin kutakuinkin samalla otsikolla silloin postauksen, paikka vaan eri. 🙂

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s