Kaikkien aikojen reissuvuosi 2016

Onnellista uutta vuotta kaikille tasapuolisesti, mikäli siellä joku tätä blogia vielä seurailee! Viime päivityksestä on vierähtänyt sellaiset puolitoista kuukautta, minä aikana olen pitänyt hieman lomaa blogista, somesta ja jopa koko tietokoneestakin. Palasin Brasiliasta turvallisesti kotiin ja lähdin viikon kuluttua siitä Portugaliin. Nyt on sieltäkin palattu Jyväskylään, joten on aika orientoitua takaisin opiskelujen, mutta myös tämän pikku harrastuksen pariin. Taskussa on kieltämättä aika monta tarinaa, jotka haluaisin tänne jakaa, sillä viime vuosi 2016 oli itselleni kaikkien aikojen reissuvuosi.

Vietin ulkomailla yhteensä 283 päivää. Se tarkoittaa, että vietin yli kolme neljäsosaa vuodesta reissussa. Mihin sekin aika oikein humpsahti? Olin Suomessa 82 päivänä ja niiden aikana tietysti enimmäkseen Jyväskylässä, mutta kävin kotimaanmatkoilla ainakin Tampereella, Porissa ja pikaisesti Ilmajoella. Helsinki oli tietysti kauttakulkupaikka, mutta tänä vuonna en viettänyt siellä sen enempää aikaa.

Matkustin kolmella mantereella, mutta kävin kuitenkin vain neljässä maassa (Suomen lisäksi), joista Portugalia lukuunottamatta muut kolme olivat minulle uusia: Sambia, Brasilia ja Argentiina. Sambiassa vietin kolme kuukautta, Brasiliassa melkein neljä, ja Argentiinassa yhden päivän. Brasilian 26 osavaltiosta kävin viidessä. Lisäksi kävin melkein Yhdysvalloissa, mutta jänistin viime hetkellä enkä viitsinyt lähteä lentokentältä Black Friday -kaaoksen sekaan Manhattanille.

Kokosin menneen vuoden matkoista tällaisen kuvakoosteen, jossa jokaisesta reissusta on yksi tai kaksi kuvaa. Kuvat ovat suunnilleen aikajärjestyksessä ja olen yrittänyt ujuttaa tekstin joukkoon linkkejä paikoista jo tehtyihin postauksiin.

Portugali vol. 1

vuosi1
Sesimbra
vuosi3
Lissabon
vuosi4
Sintra

Vuosi 2016 alkoi Portugalissa, Sesimbran rannalla. Vuosi 2016 myös päättyi samaisessa paikassa – olisikohan tämä joku enne alkanutta vuotta ajatellen? Kävimme alkuvuodesta Sesimbran monien paikkojen lisäksi myös Lissabonissa, Sintrassa ja Setúbalinkin puolella Arrábida-vuoristoa.

Portugali vol. 2

vuosi5
Serra do Risco, Sesimbra
vuosi2
Alcácer do Sal
vuosi7
Praia da Galé

Koti-ikävä yllätti ja lähdettiin pääsiäisviikoksi Portugaliin, koska kesällä tai syksyllä en kuitenkaan sinne pääsisi. Oleiltiin ja luontoretkeiltiin Sesimbrassa sekä käytiin Alentejossa roadtrippailemassa.

Jyväskylä

vuosi10 vuosi11

Tämä päivä oli vuoden ainoa päivä, jona otin järkkärilläni kuvia Jyväskylässä muualla kuin kotona. Se kertonee jotain alkuvuoden opiskelukiireistä, sillä tahkosin keväällä kasaan viitisenkymmentä opintopistettä. Tuona päivänä tehtiin kävelyretki ihanan aurinkoisessa kevätsäässä, koska Zén isä oli pikavisiitillä kaupungissa käymässä.

Sambia

Lusaka

vuosi20

Lähdin Sambiaan tutkimusvaihto-opiskelijaksi tekemään graduani. Zé lähti mukaan tekemään työharjoittelua. Asuttiin Lusakan laidalla slummien ympäröiminä ja kuljettiin paikallisilla minibusseilla kaupungille. Kuvassa olen suhteellisen alkeellisessa ulkoilmalaboratoriossani aka asuntomme edustalla uuttamassa ottamiani virtsanäytteitä maastopäivän jälkeen. Laitatin Sambian-reissumme loppuvaiheilla myöskin pitkät pikkuletit lähikampaajan salongissa.

Livingstone

vuosi33
vuosi12

Majesteettiset Victorian putoukset pitäisi jokaisen Afrikan-matkaajan nähdä kerran elämässä. Olimme paikalla toukokuussa maailman suurimman vesiputouksen ollessa voimakkaimmillaan, joten saattoihan niiden edustalla hieman kastua! Seuraavana päivänä kävimme minisafarilla Mosi-oa-Tunyan kansallispuistossa. Aamun valo oli upea ja olimme aivan haltioissamme kaikista Afrikan eläimistä.

Kafuen kansallispuisto

vuosi13
vuosi14 vuosi15

Kafueen suuntasimme seikkailusafarille aivan kaksistaan oppaamme ja kahden apulaisen kanssa. Nukuimme leijonan tassunjälkien päälle pystytetyssä teltassa kuunnellen etäisiä hyeenoiden ääniä ja yritimme jäljittää savannien kuninkaita. Tämä villi ja syrjäinen kansallispuisto oli kaikista safarikokemuksistamme sykähdyttävin, vaikka sen eläinsaldo jäikin laihimmaksi.

Katete

vuosi44

Itäisessä Sambiassa sijaitsevaan Kateteen suuntautuneen kenttämatkan aikana Zé istui opettajankoulutustilaisuuksissa sambialaisten kollegoidensa kanssa ja minä otin valokuvia tilaisuudesta ja opettelin kuvaamaan tähtitaivasta. Asuimme kolme päivää majatalossa ja söimme melkein joka aterialla ranskalaisia tai voileipiä, joiden välissä oli paistettu kananmuna ja hillittömästi majoneesia. Pölyisen kylän kioskeista tai ravintolakojuista kun ei oiken saanut mitään järkevää syötävää.

South Luangwan kansallispuisto

vuosi16 vuosi17
vuosi18

Kateten jälkeen kävimme South Luangwan kansallispuistossa, toiveissamme nähdä paremmin Kafuessa bongaamatta jääneitä eläimiä kuten kissapetoja. Safari oli selvästi turistimaisempi, mutta näimme monia upeita eläimiä kuten impalan puuhun raahanneen leopardin sekä valtavasti virtahepoja.

Lake Kariba

vuosi21

Matkustimme Sambian ja Zimbabwen rajan vuorten väliin nousseelle Kariban patojärvelle takapuolet hiekkateillä pomppivassa ja detoureja tekevässä minibussissa hikoillen, ja sitten ihanan kontrastisesti majoituimme rauhaisaan resorttiin, josta löytyi palmujen ympäröimä uima-allas ja jonka pihalla tepasteli riikinkukkoja. Kävimme veneajelulla järvellä ja pelastuimme täpärästi järvenrannan virtahevon hyökkäykseltä. Tämä oli viimeinen Sambian-reissuistamme.

Brasilia

Curitiba

vuosi24

Elokuun alussa lähdin Brasiliaan, tukikohtanani Paranán osavaltiossa sijaitseva Curitiban kaupunki, missä tein työharjoittelua. Curitibassa parasta olivat kaupungin monet puistot, kasvisravintolat ja söpöt kuppilat.

Vila Velha

vuosi26

Ensimmäinen reissu Brasilian sisällä kohdistui myöskin Paranássa sijaitsevaan Vila Velhan state parkiin. Kävelimme lyhyitä luontopolkuja pitkin ihaillen lampia, maanvajoamia ja eroosion muovaamia erikoisia kivipatsaita. Jännä paikka!

Morretes

vuosi23

Huristelimme Serra do Mar -vuoriston yli Serra Verde Express -junalla, ja päädyimme Morretesin pikkukaupunkiin. Talot olivat syötävän söpön värisiä ja tunnelma rento, mutta erityisesti kaupungin takana kohoavat vuoret saivat sydämen sykkimään. Yritimme seuraavana päivänä kavuta niille, mutta se reissu ei mennyt niin kuin Strömsössä.

Pantanal

vuosi25
vuosi27

Lähdin Brasilian itsenäisyyspäivän kunniaksi tutkimaan maailman suurinta kosteikkoaluetta Pantanalia Mato Grosso do Sulin osavaltioon. Elin muutaman päivän luonnon ympäröimänä tehden safarityyppisiä retkiä niin jeepillä, kanootilla, veneellä kuin hevosellakin, omia jalkojanikaan unohtamatta. Keskipäivällä makoilin riippumatossa kirja kainalossa. Näin Pantanalissa monia eläimiä joista etenkin upeanväriset linnut, vesisiat ja pihapiirin vyötiäiset hurmasivat minut täysin.

Florianópolis

vuosi22

Keksin edellisenä päivänä lähteä Santa Catarinan osavaltiossa sijaitsevaan Florianópolikseen, ja niin minä sitten lähdin. Floripa oli minun oma pikku seikkailuni, jonka aikana kolusin tuon kauniin saarikaupungin eteläisiä rantoja ja kuuntelin kitaransoittoa surffihostellin nuotiobileissä. Retken päätteeksi löysin itseni satojen rumpalien torikokoontumisesta, missä kaupungin keskustaan oli kasattu satoja rumpusettejä ja ääni oli korviahuumaava.

Ilha Grande

vuosi30

Zé tuli Brasiliaan käymään ja lähdimme honeymooniamme viettämään. Ensimmäisenä suuntasimme Rio de Janeiron osavaltion ihanalle paratiisisaarelle Ilha Grandelle. Patikoimme pitkin saaren sateesta mutaisia polkuja, löysimme rannalta puuman jäljet ja snorklasimme turkooseissa vesissä.

Salvador

vuosi31

Salvador toimi meille oikeastaan kauttakulkupaikkana, mutta tutustuimme hyvin kaupungin historialliseen osaan Pelourinhoon. Päivisin värejä löytyi kauniiden kolonialismin aikaisten talojen seiniltä ja iltaisin moqueca-annoksesta tai caipirinha-lasista. Armaan mieheni mielestä yksi reissun parhaista jutuista oli Salvadorin lentokentän edustalle rakennetut valaistut bambutunnelit, joista ajettiin läpi mennen tullen.

Chapada Diamantinan kansallispuisto

vuosi32

Vuokrasimme auton ja huristelimme syvälle Bahian osavaltion sisämaahan. Vaelsimme Chapadan jylhissä maisemissa vesiputouksia, luolia, ajan ja veden kovertamia kallioita ja leveitä vuoristolaaksoja ihaillen. Nukuimme yöt sympaattisessa ja värikkäässä Lençoisin kylässä, jonka kaduilla soitettiin iltaisin musiikkia. Siellä tosin iskivät vuoden ainoat vatsanväänteet, jotka onneksi menivät oli suht nopeasti.

Morro de São Paulo

vuosi34

Teimme tälle trooppiselle saarelle päiväretken Salvadorista. Ihana pikku paratiisi, jonka rantojen vesi oli kuin linnunmaitoa. Saaren kylästä löytyy paljon palveluita, mutta muutaman sadan metrin jälkeen jäisten kookostenkin myyjät jäävät taakse ja biitsi muuttuu lähes koskemattomaksi autioksi palmurannaksi.

Rio de Janeiro

vuosi35

Häämatkamme loppui Rio de Janeiroon, jota luonnonmuodoiltaan kauniimpaa kaupunkia saa kyllä hakea. Kävimme Corcovado-vuoren laella Cristo Redentorin levitettyjen käsien alla, uimme Ipanemalla ja Copacabanalla sekä vierailimme kasvitieteellisessä puutarhassa. Toisaalta lohduttoman näköiset favelat ja huonon viemäröinnin aiheuttama löyhkä näyttivät kaupungista sen toisenkin puolen.

Ilha do Mel

vuosi29

Ilha do Mel on jälleen yksi ihana saari Brasilian edustalla, tällä kertaa etelän Paranássa. Kävin siellä eräänä viikonloppuna, jona sää oli syklonin jälkimainingeissa hieman myrskyisä. Kävelin saksalaisen ystäväni kanssa lähestulkoon koko saaren ympäri ja nautin kauniista maisemista ja saaren luonnonläheisyydestä. Uimiset jäivät tällä kertaa tosin välistä.

Foz do Iguaçu

vuosi36

Jos maan päällä on taivas, niin se löytyy Iguassun putouksilta Brasilian ja Argentiinan rajalta. Miljoonat perhoset ja tukaanit vaan lentelevät sateenkaarten lävitse jumalaisten vesiputousten pauhatessa taustalla, ja coatit sekä vyötiäiset leikkivät jaloissa. Aivan tajuton paikka.

Argentiina

Puerto Iguazu

vuosi45

Kävimme Iguassun putouksilla viikonlopun mittaisella ryhmäreissulla vuokra-autolla, ja katsastimme putoukset tietysti niin Argentiinan kuin Brasiliankin puolelta. Jestas sitä kauneutta ja voimaa! Edes sadat muut turistit eivät haitanneet sitä ihmetystä. Argentiinassa kävin myös Puerto Iguazun kylässä, jossa kävelin hieman ympäriinsä ja söin illallista argentiinalaisten kitaroiden säestäessä taustalla. Kävelimme myös takaisin rajan toisella puolella odottavalle autolle pimeällä, mikä kertoo paikan turvallisuudesta.

Portugali vol. 3

vuosi42
Arrábidan luonnonpuisto, Setúbal

vuosi43

Kolmas kerta toden sanoo, eikö niin? Tällä kertaa vietettiin kuukausi Portugalissa ja perheeni tuli sinne viettämään joulua kanssamme. Seikkailimme tosi hauskan viikon verran Sesimbrassa ja lähialueilla kuten Sintrassa, Lissabonissa, Tejon luonnonsuojelualueella ja Setúbalissa. Löysimme Zén kanssa myös luonnollisen kivisillan ja rannalla oli tarpeeksi lämmintä ottaa aurinkoa ja käydä uimassa. Tämä oli vihreä joulukuu minun makuuni!

Olin sen Brasilian ja Portugalin välissä olleen viikon verran ihan täpinöissä Suomesta ja talvesta, mutta nyt se innostus on taas vähän hukkunut jostakin salakavalasti hiipivän opiskelustressin alle. Jyväsjärven jäälle pääsisi jo luistelemaankin ja onhan täällä lumisia metsäpolkuja koluttaviksi. Kyllä tämä tästä, tervetuloa talvi! Ja ainakin tämän reissujentäyteisen vuoden jäljiltä on kymmenittäin tarinoita ja sadoittain valokuvia, joita voi käpertyä vilttien alle purkamaan tänne blogiin.

Jos vuosi 2016 olikin aikamoinen seikkailuvuosi, niin vuoteen 2017 mahtuu luultavasti vähemmän matkapäiviä, mutta toivottavasti yhtä paljon seikkailuita. Toisaalta kesän ja loppuvuoden kujeet ovat vielä täysin usvan peitossa, joten saa nähdä mitä tuleman pitää. Tähän mennessä suunnitelmissa on vasta yksi loppukevään vaellusreissu Viroon. Kiitos 2016, olit erityinen vuosi!

Mitäs teillä on suunnitelmissa tulevan vuoden varalle?

In English: The year 2016 was the travel year of all times. I traveled for 283 days on three continents, but only in four countries besides Finland, where I spent only 82 days of the year. The countries were Portugal, Zambia, Brazil and Argentina. The year was so full of adventures that it almost left me breathless. I experienced so many different kinds of nature, saw so many exotic animals, vast views and paradise islands, not to mention the two natural wonders of the world – Victoria Falls and Iguazu Falls. Even if the year 2017 is less travel-filled, let there be at least as much adventures! So far I only have plans for a hiking trip to Estonia in the spring. Thank you 2016, you were a special year!

40 kommenttia artikkeliin ”Kaikkien aikojen reissuvuosi 2016

1. Wau mitä kaikkia paikkoja siinä on tullut nähtyä ja koettua! Aikamoinen reissuvuosi selkeästi – aivan huikeeta! 🙂 En tosin tiedä pystyisinkö itse olemaan ulkomailla noin monta päivää vuodessa – olisi varmaan kauhistuttava koti-ikävä 😀 Kunnioitettava matkailuvuosi !

1. Mä taidan olla jo niin tottunut näihin pitkiin reissuihin että mua ei koti-ikävä juurikaan vaivannut 😀 Läheisiä ihmisiä tosin oli tietysti ikävä etenkin Brasiliassa yksin ollessa. Ikävöin muutenkin enemmän Portugaliin kuin Suomeen! Kiitti kommentista Mira ja mahtia matkavuotta 2017!

2. Huh, mikä vuosi! Upeita maita, hienoja reissuja ja melkoisen vaikuttavia kohteita! Kuvat oli kyllä niin pöyristyttävän upeita, että ihan sanattomaksi menen.

Ihana lämpö tulvahti sisälle, kun katsoin Harjun portailta otettua kuvaa. Olen asunut monta vuotta siinä lähes rappusten juurella ja muutenkin Jyväskylä-vuosia kertyi yli 10. Ihana kaupunki!

3. Todella paljon mielenkiintoisia kohteita, joista vähemmän löytyy suomenkielisiä postauksia! Näistä itselle kiinnostavimmat oli Salvadorin värikkäät talot ja Sambian tarinat. On kyllä ollut hurjan hieno reissuvuosi teillä!

Mukavia retkiä tällekin vuodelle ja ikimuistoisia seikkailuja…

4. Vau mikä seikkailuvuosi, ihan mieletön! Kaikki on semmoisia kohteita, minne itsekin joskus haluan. Meillä on tälle vuodelle toistaiseksi vielä suunnitelmat ihan auki. Seikkailuntäyteisiä hetkiä myös tälle vuodelle 🙂

5. Tää oli kyllä niin mielenkiintonen postaus! Varmaan kaikki paikat on sellasia, joissa voisi itsekin käydä, myös kuvat on hienoja. Ja mahtuihan mukaan kuvia myös omasta asuinkaupungista. 🙂 Melko paljon matkailua yhdelle vuodelle!

6. No huh, upeita kohteita! Ja kerrankin sellainen kimara, että vain harvan kohteen oikeasti tunnistin ennestään nimeltä. Toivottavasti tästä vuodesta tulee yhtä hengästyttävä 🙂

7. Upeita kohteita! Ja ihan kunnioitettava määrä ulkomailla oloa 🙂 Mä meinasin omaan 2016-koostepostaukseeni kirjoittaa, että olin xx päivää ulkomailla, mutta sitten mulla oli vaikeuksia määrittää ’ulkomaat’: Tanskassa asuvana toki kaikki Tanskan ulkopuoliset maat on ulkomaita, mutta kun en minä voi Suomea kuitenkaan siihen laskea! Kaikenlaisia ”ongelmia” sitä ulkosuomalaisella onkin 😀
    Portugali voisi olla mulla tänä vuonna reissukohteena… Niin monissa blogeissa on siitä ollutkin viime aikoina juttua, että olen saanut hankittua pienoisen Portugali-kuumeen 🙂

1. Haha, uskon että ulkosuomalaiselle Suomen-reissut ovat vähän vaikeita lokeroitavia! Mäkin mietin, että voinko sanoa olleeni Portugalissa ulkomailla, mutta kun en siellä asu enkä ole pysyvästi asunutkaan niin kyllä voin. 😀 Portugalin-reissua et kyllä varmasti kadu, eli sinne vaan!

1. Onpa harmi juttu, mutta kaikki eivät tosiaan välitä edes maailman suurimmista vesiputouksista ja se heille sallittakoon. Onneksi kumpienkin vesiputousten läheltä löytyy muutakin tekemistä, joten toivottavasti pääset vielä näkemään ne.

8. Varmasti upea vuosi, mutta vähän jään tätä lukiessani myös haikealle mielelle. Jos tämä on kaikkien aikojen reissuvuotesi, nuorena opiskelijana, niin miten sitten vuosikymmenien päästä – eikö tulevaisuus voi enää tuoda tätä enempää … Mutta, luetaanpa tämä nyt niin, että tämä on kaikkien aikojen reissuvuosi, toistaiseksi, ja jatkossa sitten vielä monta yhtä hienoa tai hienompaa!
    Terveiset Portugalista, Albufeirasta tänään 🙂

1. Nimenomaan näin Pirkko – tämä oli näistä tähänastisista vuosista se kaikkien aikojen reissuvuosi! Uskon, että tulevaisuus tuo mukanaan vieläkin hienompia vuosia. 🙂 Ja melkeinpä kaikissa matkoissa on jotain omalla tavallaan upeaa, joten ei koko vuoden tarvitsekaan olla tällaista tykitystä ollaakseen oikein onnistunut 🙂 Nauttikaa ihanasta Portugalista!

9. Aivan ihania kuvia ja sellaisia matkakohteita, joista itsekin olen kiinnostunut. Laitankin blogisi ehdottomasti seurantaan 🙂 Milloin olit Sambiassa? Kaverini oli siellä viime kevään vapaaehtoistöissä. Mietin, jos olitte samaan aikaan 🙂 Sulle matkailu on selkeästi elämäntapa kuten mullekin. Eli reissussa ollaan pidempään, ei vain piipahdeta. Terkkuja Aasiasta!

1. Ihan mahtavaa Ella, sun blogi menee todellakin myös seurantaan! 🙂 Elämäntapahan se on, vaikka viime vuodestakin huomaa että töitä siellä on enimmäkseen tehty ja välissä vaan vähän reissattu irrallaan. Toivottavasti näin jatkossakin, vaikken kyllä pitstäisi pitkää reppureissuakaan pahakseni! 🙂

Olin Sambiassa toukokuusta heinäkuuhun, eli ehkä mentiin sun kaverin kanssa just ristiin, mene ja tiedä. 😀

10. Olipa vuosi! Jos olisin vähän nuorempi, saattaisin melkein tulla kateelliseksi. Vanhana ei enää ymmärrä edes sen sanan merkitystä 🙂 Kiitos upeasta kertomuksesta! Sinäkin lisäät painetta, että on kai sitä alettava tehdä noita matkailun vuosikertomuksia. Niitä on kiva lukea ja saa nopeasti käsityksen mitä tuli tehtyä. Vanhemmuuttaan tulee se vika, ettei enää edes muista missä on käynyt saati mitä on kokenut, ellei niitä kirjoita ylös.

11. Kuulostaa nyt kyllä niin ihanalta matkailuvuodelta. Olen rakastunut Afrikkaan, jotes minkäs sille mahtaa että sydän pamppailee eniten tolle Sambialle, jouduttiin nimittäin jättämään se välistä meidän maailmanympärysmatkalla aikataulusyistä. Portugalinkin kuvat näyttivät ihanalta. Voikun minäkin pääsisin joku päivä Etelä-Amerikkaan käsiksi. Paljon mielenkiintoisia kohteita ja sellasia, joissa en ole käynyt. Paitsi Jyväskylä on kotikaupunkini, tutulta näyttää ❤

12. Voi mikä hengästyttävä matkavuosi teillä on ollut! Aivan huikea! (Luin tämän juttusi jo aiemmin, mutta kommentoin vasta nyt)

Kun seurasin kommenttiasi jonka jätit blogiini, se johti entiseen (?) Discovering Sunbeams – sivustoosi. Vasta kännykkään tullutta sähköposti-ilmoitusta seuraten löysin tänne. Mystistä!

Laitan sinut myös seurantaan nyt 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Se oli kyllä sanalla sanoen hengästyttävä! Tänä vuonna pysytäänkin enemmän kotimaan kamaralla. Ja olipa hyvä kun sanoit tuosta linkistä, kiitos! Vaihdoin blogin nimen viime viikolla, ja profiiliin oli jäänyt uusi osoite päivittämättä. Nyt pitäisi toimia oikein 🙂