Cityjuhannus Lauttasaaressa

Pari viime juhannusta olen ollut muilla mailla, mutta tänä vuonna tuli vietettyä keskikesän juhlaa eksoottisesti Helsingissä. Muut ihmiset lähtivät ulos kaupungista mökeilleen, mutta me mökittömät suuntasimme juhannuksen aatonaattona puolestamme tutkimaan lähes autioitunutta pääkaupunkia Onnibussin kyydillä. Helsinki on mulle vähän vieras paikka, sellainen turhan iso läpikulkukaupunki, jonne mennään joko lentokentän tai sataman takia. Keskustan ainainen ryysis ja kiireinen ilmapiiri ei ole juuri houkutellut etsimään, mitä sen ulkopuolelta löytyisi. Nykyään Helsingissä asuu jo montakin kaveria joiden kanssa seikkailla ja joiden nurkissa voi yöpyä, joten minun ja Helsingin suhde tulee kenties pikkuhiljaa syvenemään tulevaisuudessa. Ja näin juhannuksen aikaan siitä kiireestä tai tungoksesta ei ollut tietoakaan! Mutta niitä ”liian iso kaupunki” -fiiliksen aiheuttavia rumia ja likaisia metroasemia joutui silti katselemaan.

Juhannusaaton aattona tuli vettä kuin saavista kaataen, joten menimme käymään Suomen Kansallismuseossa. Visiitti oli itselleni ensimmäinen laatuaan ja se parituntinen, joka meillä oli aikaa ennen museon sulkeutumista ei meinannut riittää ollenkaan, kun museossa oli liikaa mielenkiintoista nähtävää. Etenkin esineet ja kertomukset Suomen esihistorian ajoilta ja metsäsuomalaisista sykähdyttivät kovasti. Aivan kaikkea ei ehtinytkään nähdä ennen sulkemisaikaa ja jalan kohti Lauttasaarta suuntaamista. Sade taukosi välillä ja reitti kulki läpi Hietaniemen vehreän hautausmaan, jossa oli sadesäällä aivan erityinen tunnelma.

juh1   juh4 juh2juh5 juh3juh6 juh7 juh12juh8 juh9 juh10

Juhannusaatto kului kokonaan Lauttasaaressa. Aamupäivällä käveltiin saaren eteläpuolen puistomaisessa metsikössä ja merenrannan kallioilla ja tarkastettiin illalla sytytettävän kokon sijainti. Alueella on paljon söpöjä vanhoja pikku kesämökkejä. Aika erikoinen paikka mökin rakentamiselle kylläkin – ei kovin paljon luonnonrauhaa, mutta varmaan tarpeeksi jollekin cityihmiselle. Takaisinpäin kulkiessa kerättiin seitsemän eri kukan kimppu luonnonkukkia ja harrastettiin laivabongailua. Iltapäivällä laitettiin tietysti grilliherkut tulille kerrostalon takapihalla ja värjöteltiin kylmässä tuulessa niin kauan kuin pystyttiin. Vaan ainakin ruoka ja seura oli hyvää! Pienen ruokalevon jälkeen suunnattiin katsomaan päivän kohokohtaa eli juhannuskokkoa.

juh11  juh13 juh14 juh15

Aika tunnelmallisen pastellinsävyinen ilta. Eipä sillä juuri ole väliä katseleeko tällaista maisemaa mökin terassilta vai yleiseltä uimarannalta, ihana se on yhtä kaikki. Myöhäiset juhannustaiat jäi tekemättä, sillä puolenyön aikaan oltiin jo menossa vanhoina ja väsyneinä yöpuulle. Seuraavana päivänä käytiin Kruunuvuoressa, mutta siitä lisää myöhemmin. Sunnuntaina taas suunnattiin kohti Suomenlinnaa ja palloiltiin muutenkin ympäri Helsinkiä. Kunnon turistipäivä!

juh16 juh17 juh18 juh19 juh20 juh21 juh22 juh2526 juh24 juh23juh27

Talvipuutarha oli harmittavasti suljettu, kuten myös kivoimmilta vaikuttavat vegeruokapaikat joissa yritettiin käydä Suomenlinnailun jälkeen syömässä Kalliossa. Auringon lämmössä kelpasi kuitenkin istuskella penkillä ja fiilistellä kaunista puutarhaa, joka mehikasvaineen ja tuttuine eteläisine kukkineen vei ajatukset Portugaliin. Kaikenlaista sitä kuitenkin mahtui yhteen pitkään viikonloppuun, ja nyt voi sanoa nähneensä Helsingissäkin jo vaikka mitä!

In English: Since we don’t have a summer cottage, we hopped on board to Onnibus and spent the midsummer weekend in Helsinki, which was pretty exotic to me since I haven’t ever spent too much time in the capital but headed always either to the airport or to the harbor. Now all the inhabitants had gone to their summer cottages and the city was nicely empty and rush-free. Our midsummer included a visit to the National Museum, walking and watching the bonfire by the sea in Lauttasaari, a backyard barbeque, and visiting Winter Garden, which was unfortunately closed. I will write separately about our other activities; exploring abandoned villas in Kruunuvuori and taking the ferry to Suomenlinna sea fortress.