Kuru for nature lovers

Tänä vuonna vietin vappua Tampereella, ja kaiken sen grillailun, juhlimisen ja vapputorin ihmettelyn jälkeen jatkoin matkaa Ylöjärveen yhdistyneeseen Kurun kylään ystäväni luokse. Matka taittui kävellen Lielahteen, mistä liftasimme ensin yhdellä pakettiautokyydillä Ylöjärven keskustan liepeille ja toisella Kuruun. Eipä tarvinnut kyytejä odotella paria minuuttia kauempaa.

kuru1  kuru3 kuru2kuru4 kuru5

Kurun aluetta sanotaan Etelä-Suomen Lapiksi, ja tienoo on varmasti lempinimensä ansainnut. Onhan lähistöllä parikin kansallispuistoa, joissa molemmissa vierailin viime syksynä (blogikirjoitukset 1 ja 2). Kurun keskustastakaan ei tarvitse kauas lähteä, kun voi jo huomata olevansa kauniin luonnon ympäröimä. Rakennuksistakin moni on jäänyt luonnonvoimien armoille, mutta tämmöistä rappioromantikkoa se tietysti vain ihastuttaa. Me painelimme ensin metsätalouskoulun taakse keräämään pajukorin pullolleen vuohenputkea, mistä teimme salaattia, pestoa ja sämpylöitä. Pienissä kylissä on ainakin Kurun perusteella pääteltynä myös aika mielettömät dyykkausapajat, koska kovin moni ei maaseudulla kyseistä toimintaa harrasta. Ja mehän löysimme aikamoisen läjän herkkuja kurulaisesta roskapöntöstä. Törmäsimme myös suureksi ihmetykseksemme roskiksilla tanskalaisiin ja saksalaisiin eräopasopiskelijoihin, joiden kanssa vaihdoimme pari sanaa englanniksi. Heistä hämmennyttyämme otimme vahingossa väärät munkit mukaamme, ja söimme ne sitten pettymykseksemme ilman hilloa.

kuru7 kuru8

Seuraavana päivänä lähdimme pienelle patikkaretkelle 8 kilometrin mittaiselle Ketunhännän ulkoilureitille, joka muutaman muunkin reitin ohella lähtee Kurun Urheilutalolta. Osa reitistä kulkee samoja polkuja kuin Pirkan Taival. Pari kertaa kävelimme harhaan, kun emme höpötykseltämme huomanneet opasteita, mutta tajusimme onneksi ajoissa kääntyä takaisin. Kevätsää oli ihanan aurinkoinen, ja noin puolivälissä sijaitseva laavu tuli aika nopeasti vastaan. Siellä istuskeli joku miekkonen lämmittämässä hampurilaistaan, joten suuntasimme kohteliaasti ensin katsastamaan vieressä olevan tummavetisen järven. Aivan sen rantaan ei voinut istahtaa, mutta teenjuontimaisemat olivat kohdillaan vähän kauempanakin rannasta.

kuru6
Viikon luontokuva. Love is in the air!

kuru9 kuru1011kuru12

Laavulle palattuamme Maijan vaatetusta vähän tökerösti kommentoinut mies oli onneksi lähtenyt, joten pääsimme laittamaan dyykatut tortellinimme tulille. Nautimme ne niin ikään roskiksesta peräisin olevan raejuuston kera, ja jälkkäriksi oli niitä hillottomia munkkeja. Nam nam! Kesken kokkailun aurinkoinen sää oli ensin pimentynyt pilviseksi ja tuulenpuuskaiseksi, ja yhtäkkiä taivaalta alkoi vihmoa sadetta ja rakeita, mikä toistui kuuroina useamman kerran. Tuli kylmä, joten painuimme tiehemme heti syötyämme. Paluumatkalla bongasimme lupaavan näköisen hakkuaukean, ja sieltä löytyi kuin löytyikin joitakin korvasieniä, vaikka joku olikin selvästi jo ehtinyt käydä tyhjentämässä apajat. Lisää ilmaista ruokaa! Myöhään iltapäivällä oli aika nousta Tampereelle menevään bussiin ja jatkaa matkaa koti-Turkuun saakka. Nautin kyllä ihan mielettömästi bussimatkustamisesta. En oikein koskaan haluaisi lähteä ulos, vaan toivoisin matkan jatkuvan pidempään. Sama pätee juniin, mutta busseissa on enemmän tunnelmaa kuin intercityissä. Taajamajunat on kyllä asia erikseen.

In English: Kuru is called the Lapland of Southern Finland, and it for sure is surrounded by beautiful nature. There are even two national parks close by. I went to Kuru to visit my friend after celebrating Mayday in Tampere, which is the closest city. We hitchhiked there, gathered some wild herbs, walked an 8 kilometer trail called Ketunhäntä, which partly follows same trails as the long Pirkal Taival route, and cooked some dumpster-dived delicacies at the wooden shelter built next to a pretty lake. In the middle of cooking the sky turned dark and it started raining and hailing, but we found some morels on our way home.

2 kommenttia artikkeliin ”Kuru for nature lovers

1. Onpa jotenkin symppis paikka! Noin muutenkin tuli jotenkin hyvä mieli tätä lukiessa. Mahtavaa lukea aina kaikenlaisista kotimaan matkoista, joita itsekin yritän muistaa mahdollisimman paljon harrastaa. Niin ja täällä kans yksi bussimatkojen puolesta liputtaja! Voittavat ihan kuus-nolla reissufiiliksessä suomen VR:n. Plussaa myös siitä, että bussissa istuessa jopa näkee niitä maisemia, toisin kuin junan kiitäessä keskellä metsää.. ::D

1. Meinasinkin kirjoittaa tuohon, että bussien kyydistä näkee paljon enemmän! Junaratoja tuntuu aina ympäröivän joku pöheikkö. 😀 Mutta joo, Kurun on ihana, sinne kannattaa kotiseutumatkailla! Ja kiitos hei kommentista 🙂